Ontwikkelingen in het flankerend onderwijs
Deze uitgangspunten zijn:
- Onderwijs moet aansluiten bij de flexibiliteit en gepersonaliseerd leren die het PD-traject kenmerken.
- De PD-er neemt de leiding bij de invulling van het onderwijsprogramma.
- De vier rollen (innovator, professional, change agent en onderzoeker) komen in het onderwijs duidelijk aan bod.
- Onderwijs bestaat uit een combinatie van verdiepingsonderdelen (PD-traject specifiek), inspiratiedagen, learning community activiteiten en PD-modules (PD-traject generiek).
- Het programma moet zo worden opgezet dat modules los van elkaar staan en op elk moment gestart kunnen worden.
- Het programma bestaat uit 840 uur en kan in uren verantwoord worden.
- Voor de onderwijsonderdelen verantwoordt de PD-er hoe deze bijdragen aan de learning outcomes.
Op basis hiervan is het volgende raamwerk opgezet, waarin een derde deel bestaat uit een generiek deel, met onderwijsonderdelen die voor iedere PD-er gelijk zijn. Denk hierbij aan onderwijs in onderwerpen zoals datamanagement, ethiek, ontwerpgerichte onderzoeksmethodologie en bijvoorbeeld een introductie tot sleuteltechnologieën. Daarnaast zal een derde deel worden besteed aan deelname in learning communities. Dit omvat activiteiten en verdiepingsonderdelen zoals symposia, conferenties en bedrijfsbezoeken. Ook zullen er overkoepelende PD-T&D inspiratiedagen worden georganiseerd. Tot slot is er een derde deel gereserveerd voor vrije keuze. Hierin kan de PD-er onderwijsonderdelen volgen die specifiek zijn voor het PD-traject.
De volgende stap in de ontwikkeling van het aanbod van flankerend onderwijs is het inventariseren welke modules beschikbaar zijn en het definiëren van het standaard moduleprogramma.

Word lid van de PD-T&D LinkedIn-groep!
Sluit je aan bij onze professionele gemeenschap op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste updates en discussies.
Doe mee